Tuesday, July 10, 2012


Bismillah.

Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.
[al-Baqarah: 216]


 “Syifa’, macam mana LAP?”

“Alhamdulillah. Best!”

“Syifa’ belajar apa kat sana?”

“Conveyancing. Litigation.”

“Oh. Firm tu buat litigation. Firm aku tak terima litigation. Eh Syifa’, bos kau tak kesah ke kau pakai tudung labuh?”

Erk..

* * * * *

Oh. Pengalaman LAP aku memang seronok. Walaupun aku kadang-kadang (selalunya) malas nak keluar bekerja pagi-pagi, tapi aku paksa juga kaki ini untuk terus meneruskan perjuangan ini. Tak akan terasa manis kalau tak merasa kesusahan kan?

Aku terkesan dengan perbualan aku dengan seorang kawan semalam. Apabila dia tanya, “Bos kau tak kesah ke kau pakai tudung labuh?”

Memang bos aku tak kesah kot.! Dia ikhwah. Senior sekolah aku dulu (SMI Hira’). Bergiat aktif dalam jemaah dan alumni Hira’.

Waktu nak memilih tempat untuk aku LAP, aku selalu berfikir untuk ‘menjenguk’ dunia luar. Apa ya suasananya? Teringin nak bergaul dengan orang yang biasa-biasa. Hmm. Aku memang selalu berfikir begini. Waktu keluar sekolah dulu pun aku fikir macam ni. Tetapi akhirnya aku akan buat keputusan untuk stay dalam lingkungan selesa aku.

Ya lah. Supaya nanti, waktu bekerja, aku selesa dengan pakaian aku. Aku selesa dengan orang-orang di sekeliling aku. Dengan orang yang aku bergaul. Kalau tempat tu ramai orang yang anti orang pakai tudung labuh macam mana? Aku nak jaga aurat, dan selesa dengan apa yang aku pakai. Kalau staff-staff kat situ ikhtilatnya kurang terjaga macam mana? Tiba-tiba staff lelaki datang kat kita dan tepuk bahu? Pandangan mata yang tak dijaga? Ajak keluar makan bersama? Allahu.

Dan, perancangan Allah itu sangatlah bijaksana. Dia lebih mengetahui keadaan kita. Daya tahan kita. Situasi sepertimana yang kita bisa bertahan. Dan ternyata aku perlu duduk dalam lingkungan selesa ini. Bersama orang yang faham Islam. Walaupun staff-staff di sini bukanlah mereka yang berbulatan gembira, namun, mereka ni orang baik-baik. Mungkin aku tak akan mapu untuk menghadapi situasi-situasi yang pelik lagi mencabar. Sebab itu aku di sini.

Dalam keadaan masyarakat Malaysia yang masih baru dengan perubahan ke arah Islam, agak sukar untuk aku cari tempat yang sesuai. Dalam memilih tempat, aku cuba untuk memilih bidang yang praktikkan undang-undang Islam. Pilihan pertama aku, Amanah Raya Berhad. Teringin nak menceburi bidang faraid. Bidang ini khusus untuk muslim kan? Pastinya orang di situ juga tahu sedikit sebanyak tentang undang-undang Islam.

Tapi, Allah menentukan untuk aku mendapat pilihan kedua. Di sebuah firma guaman, tempat aku praktikal sekarang. Alhamdulillah.

Eh. Susah ya jadi akhawat? Nak kene pilih tempat yang elok-elok je? Tak boleh pergi merata? Tak bebas lah.

Oh. Bukan aku kata MESTI untuk cari tempat milik ikhwah akhawat. Tapi, lihatlah kemampuan diri. Dengan pandangan serong non-Muslim terhadap Islam, dan disebabkan aku yang agak ‘rapuh’ dengan hentaman dan hujahan peluru cacian dan makian orang, lebih baik aku cari tempat yaang agak selamat untuk aku.

Lagi pula, bekerja dengan orang yang sefikrah ni mudah. Ya lah. Kita kan berkongsi matlamat hidup yang sama.

Dan, dengan kesusahan untuk cari tempat yang ‘selamat’ (bagi aku) ini, dengan pilihan yang terhad, percayalah kamu akan mendapat sesuatu yang lebih juga!

Mendapat taujih dari bos berkenaan kehidupan alam pekerjaan. Bos siap bawa dalil kot!

“Rezeki kita Allah dah tentukan. Sejak roh ditiupkan ke dalam jasad kita. Jadi, kita kenalah usahakan sesuatu untuk rezeki itu turun kepada kita. Tak boleh la tunggu je. Memang tak turun lah.

Rezeki ni pun, tak menentu. Kadang-kadang banyak. Kadang-kadang sikit. Ada fail sorang klien tu, susah betul kita nak handle. Macam-macam nak kene buat. Kita travel sana sini. Tapi, legal fees dia, tak banyak pun. Rasa susah handle fail dia tu macam tak berbaloi dengan legal fees yang dia bayar. Berbeza pula dengan fail klien yang lain. Mudah saja. Tak banyak hal. Legal fees yang masuk pun, boleh tahan.

Yang penting, kita berusaha. Usaha kita tu menjadi sebab untuk rezeki turun kepada kita.”

Hmm. Ini tentang putaran hidup dari kaca mata seorang ikhwah. Membuatkan aku tersentak jap. Ya lah. Asyik malas nak keluar kerja. Kalau tak kerja, macam mana nak dapat rezeki kan?

Aku juga dapat input tentang isu jemaah.

“Kita kene jelas tentang perjuangan kita. Apa yang kita perjuangkan tu, adalah untuk Islam atau benda lain? Ke mana hala tuju jemaah kita? Kalau asyik nak perjuangkan melayu, memang tak kemana lah kita. Kita nak perjuangkan Islam….”

Ok lah. Isu ni, aku berhentikan setakat ni. Cerita sikit-sikit sudah. Sensitif. Banyak juga yang aku dapat sebenarnya.

Dan, paling best, bila kita kerja denga ikhwah ni, mereka sangat bertanggungjawab. Eh. Bukan orang lain tak bertanggungjawab. Cuma, ada cerita kurang enak. Ada student praktikal yang buat kerja despatch. Ada yang jadi driver. Tak salah mereka nak arahkan kita buat apa-apa, tapi, biarlah kita dapat pelajari sesuatu. Sebab memang objektif LAP ni sebagai pendedahan awal tentang dunia guaman.

Aku dekat sini, macam-macam aku buat. Daripada kerja fotostat document, scanning, call client, isi borang setem, baca kes, sehinggalah pergi ke mahkamah untuk dengar perbicaraan dan sebutan kes.

Sebab ikhwah ni, mereka tahu, kami datang bukan semata-mata nak tolong mereka di pejabat, malah kami nak pelajari sesuatu. Diajarnya aku satu persatu. Macam mana nak isi borang berkaitan penukaran hak milik tanah. Belajar tentang prosedur kes jenayah. Macam-macam lagi.

Sebab orang yang mengikuti tarbiyyah ini, mereka bertanggungjawab terhadap amanah yang dipikul atas bahunya. Menerima student attachment ni, bukan sekadar memenuhi permintaan kuliyyah. Tapi, lecturer dan student tersebut mengharapkan sesuatu daripadanya.

Sebab ikhwah ni, dia nak kita juga hebat seperti mereka. Sepertimana diri mereka yang sudah berjaya mengakhiri zaman kuliyyah, dan seterusnya masih bertahan di alam kerjaya disamping usrah yang tidak ditinggalkan, begitulah dia mengajarkan aku tentang kehidupan ini.

Sebab ikhwah ni, mereka jelas dan faham tentang matlamat hidupnya.

Bukan aku kata orang yang buat LAP di tempat lain tak dapat apa-apa manfaat. Bahkan kalian lah yang belajar perkara-perkara yang lebih besar daripada aku. Bergantung kepada diri sendiri sejauh mana kita nak pelajari ‘sesuatu’ itu. Kalau bos ajar banyak-banyak pun tapi kita ambil ringan je, tak bagus juga. Lebih baik kita pelajari sedikit tapi kita pegang sampai bila-bila. Lihat hikmahnya dari pelbagai sudut. Allah tak jadikan sesuatu dengan sia-sia.

“Eh Syifa’, bos kau tak kesah ke kau pakai tudung labuh?”

“Tak kesah. Bos aku ikhwah” ^____^

“Yeke. Bestlah!”

“Alhamdulillah”

Allah tidak akan memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dan berkata): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami bersalah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami. Tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir”
[al-Baqarah:286]

Allahu a’lam. 




No comments: